Parlar a la joinessa.


Cronica dau dimècres 4 de març 2015

Vos ai contat mai d'un còp los debats amistós qu'ai de temps en temps daube mos amics lo papet e Jules d'ès la Tartariá. L'autre jorn, en suita de l'actualitat "Charlie", coma poiriam dire, per faire simple, qu'èra la destinaa de tots aqueles joines en perdicion que nos preocupava, sustot lo papet :

Coma qu'es possible qu'en dos mots ben calibrats, los comunicants daus jihadistas los an tochats, esmoguts, convencuts, nòstres joines ? Son tant fòrts qu'aquò ? O tot simplament an benlèu sauput comblar un grand voide. Serián ben nòstre probleme, aqueles joines qu'avem laissat la tèsta voida. Daube de mots los autres ganhan, daube tot nòstre saver, nòstra tecnica, capitem pas ! »

Jules èra encara mai categoric : qu'es lo revenge dau "francés" sus las matematicas, dau literari sus lo scientific. Nosautres voliam pas tombar dins aquela controvèrsia si sovent repetaa, un pauc simplatona, mas i a aquí dedins una part de veritat. Coma respondem nosautres, s'eschaufava lo Julon, daube de bombas, nòstres avions si tant remirables, nòstra armaa tant professionala !

Soliá, disiá lo papet, fasiam las umanitats a l'escòla e qu'èra mai qu'important, iura fasem tot matematica. An mesme inventat l'economia que coneissiam pas nosautres, paures innocents, quand èram a l'escòla. Per assurat de cors d'economia aquò parla au petit monde perdut de las banlèias, an franc besonh d'economia dins lhur monde abandonat de tots.

Aquí lo Jules afortissiá que l'abandon d'aqueles quartiers qu'èra una vergonha, l'Estat e sos servicis publics, lo borgès e petits borgès, aqueles qu'apelem encuei dins lo parlat tecnocratic, las classas meianas, an fugit i a de temps. Mas fasiá mai remarcar que si l'òm fai atencion, l'òm pòt veire dins de raportatges que i a encara dins aqueles quartiers de monde dau pòple que l'i vivon, de mametas traversan l'ecran de la tele daube lhur cabàs, mas ausan pas parlar. De tot biais l'an pas, la paraula.

E justament fau trovar coma parlar a tots aqueles joines, mas fau lo faire daube lo còr, dins la simplicitat, dins la convivéncia diriam nosautres occitans. Mas aquò paia gaire per los politics, nimai per los medias que son totjorn a cherchar l'eveniment per nos en eissordar a tenant la bisa.

Tant d'idèias qu'avem boringaas l'autre jorn que per un còp n'essublavam lo tonelon dau papet e sa Sirà.



Parler aux jeunes

Je vous ai raconté maintes fois les débats amicaux que j'ai de temps à autre avec mes amis le papet et Jules de la Tartarie. Dernièrement, après l'actualité "Charlie", comme on pourrait dire pour faire simple, c'était la destinée de tous ces jeunes en perdition qui nous préoccupait, surtout le papet :

« Comment est-ce possible qu'avec quelques mots bien calibrés, les communiquants des djihadistes aient pu toucher, émouvoir, convaincre nos jeunes ? Sont-ils si forts que ça ? A moins que tout simplement ils aient peut-être su combler un grand vide. Ils seraient bien notre problème tous ces jeunes que nous avons délaissés, la tête vide. Avec des mots les autres réussissent, avec tout notre savoir, notre technique, nous n'arrivons à rien ! »

Jules était encore plus catégorique : c'est la revanche du "français"sur les mathématiques, du littéraire sur le scientifique. Nous ne voulions pas tomber dans la controverse si souvent reprise, un peu simplette, mai il y a bien là-dedans une part de vérité. Nous, comment répondons-nous, s'échauffait Jules, avec des bombes, nos avions si admirables, notre armée tellement professionnelle !

Autrefois, disait papet, on faisait les humanités à l'école et c'était très, très important, maintenant il n'y en a que pour la mathématique. On a même inventé l'économie qui n'existait pas pour nous, pauvres ânes, quand nous étions à l'école. C'est certain que des cours d'économie voilà qui parle aux petites gens perdues dans les banlieues, elles ont vraiment besoin d'économie dans leur monde abandonné par tous.

Ici Jules affirmait que l'abandon de ces quartiers était une honte, l'Etat et ses services publics, les bourgeois et les petits bourgeois, ceux que l'on désigne aujourd'hui dans le jargon technocratique par les classes moyennes, ont fuit depuis longtemps. Mais il attirait notre attention sur le fait que si l'on observe attentivement certains reportages on voit que dans ces quartiers il y a encore des gens du peuple qui y vivent, des mamies traversent parfois l'écran de la télé avec leur cabas, mais elles n'osent parler. De toute façon elles n'ont pas la parole.

Et justement il nous faut trouver la manière de parler à tous ces jeunes, et il faut le faire avec le cour, dans la simplicité, l'art de vivre ensemble dans la diversité, la « convivéncia », dirions-nous, nous occitans. Mais cela n'est guère rentable pour les politiques, pas plus que pour les médias qui ne cessent de chercher l'événement pour nous en rabattre les oreilles.

Nous avons brassé tellement d'idées l'autre jour que nous en avons oublié le petit tonneau du papet et sa Syrah.