La Crotz o la Barbariá


Cronica dau dijòus 8 de novembre 2012

Aquela actualitat se passa en Eure e Loir dins una petita comuna de 3500 personas que s'apèla Brou. Una conselhèra municipala venguèt veire son maira (son cònse) per i dire que de monde de la comuna trovavan pas normau que dins un luòc public coma un cementèri i aguesse una crotz crestiana sus lo portau. I auriá mèsme, que disián, contradiccion daube la lei de 1905 que pòrta separacion de la Glèisa e de l'Estat.

Lo maira, après s'èsser documentat, faguèt enlevar aquela crotz. Dempuei a receuput de centenas de messatges de monde que son pas contents e l'afaire fai talament de bruch au país e dins la pressa locala que lo jornal « Libération » ne'n parlèt mai dins son edicion dau 1° de novembre. De messatges parlan de blasfèmi.dison que l'idèia que se fai aquel elegit de la laïcitat es ben tròp estreita ! Los tracts florisson dins la comuna e lo curat auriá lançat una peticion.

Aquel qu'es mai qu'enoiat qu'es totjorn lo maira per çò que vai a la messa totas las diumenjas, coma sa conselhèra que se ditz catolica e de dreita. Sembla que de monde bofan sus lo fuòc per profitar de la situacion e la contestacion es menaa per lo Front Nacional e sos amics. « E son mèsme pas dau país !...» dis lo merchand de jornaus. Savem pas se lo maira aviá consultat son Conselh. Benlèu seriá estat mai prudent.

Aquela istòria me faguèt pensar a un maira d'Ardecha, tot pròche d'ès nosautres qu'aviá remarcat sus son monument aus mòrts, un jorn de 11 novembre, que i aviá marcat : « victimas de la barbariá alemanda ». S'èra dit que se, en voiatge en Alemanha, veiá sus un monument : « Barbariá francesa » seriá ben maucontent. Se diguèt doncas que lo temps aviá passat e qu'a nòstra epòca poviam benleu moderar las paraulas. Se pensava chamjar la linha e marcar : «Barbariá nazia». Botèt la question a l'òrdre dau jorn dau conselh municipau e a sa granda surprisa sos collègas fuguèran contra.

Chaliá pas tochar a çò qu'avian fait los ancians ! Lo pes de la tradicion, los elegits son sovent oblijats de ne'n tenir compte.


La Croix ou la Barbarie

L'événement se passe en Eure et Loir, dans une petite bourgade de 3500 habitants, du nom de Brou. Une conseillère municipale est venue voir son maire pour lui signaler que des gens de la commune ne trouvaient pas normal que dans un lieu public, comme le cimetière, il y ait une croix chrétienne sur le portail. Il y aurait même, disaient-ils, contradiction avec la loi de 1905 qui établit la séparation de l'Eglise et de l'Etat.

Le maire, après information, fit enlever cette croix. Depuis il a reçu des centaines de messages de personnes mécontentes et l'affaire fait tant de bruit au pays et dans la presse locale que le journal Libération en a parlé aussi dans son édition du 1° novembre. Certains messages parlent de blasphème. disent que cet élu a une conception bien étroite de la laïcité ! Les tracts fleurissent dans la commune et le curé aurait lancé une pétition.

Celui qui est très, très ennuyé c'est bien le maire car il va à la messe tous les dimanches, de même que sa conseillère qui se dit catholique et de droite. Il semble que certains soufflent sur les braises pour profiter de la situation, la contestation est menée par le Front National et ses amis. « Ils ne sont même pas du pays !... » dit le marchand de journaux. Ce que nous ne savons pas c'est si le maire avait au préalable consulté son conseil. Cela aurait été peut-être plus prudent.

Cette histoire me rappelle celle d'un maire ardéchois, très proche de chez nous, qui, un jour de 11 novembre, avait remarqué sur son monument aux morts l'inscription : « victimes de la barbarie allemande ». Il s'était dit que si, lors d'un voyage en Allemagne, il découvrait sur un monument : « Barbarie française » il serait bien mécontent. Il pensa donc que le temps ayant fait son ouvre on pouvait à notre époque modérer les propos. Il envisageait de modifier la ligne en marquant : « Barbarie nazie ». Il mit la question à l'ordre du jour du conseil municipal et à sa grande surprise ses collègues furent contre.

On ne devait pas toucher à ce qu'avaient fait les anciens ! Le poids de la tradition, les élus sont souvent obligés d'en tenir compte.